Szakorvosi rendelőintézet
Velence
Hírek, aktualitások

Korábbi hírek

2024.07.30.


 


2024.06.19.


2024.06.19.




2024.05.29.


 

 

2024.04.29.


 


A Nonprofit Kft. Velencei Szakorvosi Rendelőintézet néven költségvetési szervvé alakul


 


Előterjesztés a Velencei-tavi Kistérségi Járóbeteg Szakellátó Közhasznú Nonprofit Kft. által ellátott feladatok önkormányzati költségvetési szerv általi átvételéről és a társaság megszüntetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotására.

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

A Velencei-tavi Kistérségi Járóbeteg Szakellátó Közhasznú Nonprofit Kft. – továbbiakban: Járóbeteg Nonprofit Kft./Társaság – 100%-os önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaság, melyet a tagi önkormányzatok 2008. szeptember 9.-napján kelt létesítő okirattal hoztak létre. A Társaság mindösszesen 246.535 eFt törzstőkével rendelkezik, melyből a Társaság tagjait az alábbi törzsbetétek s annak alapján üzletrészek illetnek meg:

 

                                                         Törzsbetét összege                       Üzletrész %-os mértéke

                                                                     eFt

Velence Város Önkormányzata                    245.835                                            99,7162

Kápolnásnyék Község Önkormányzata           100                                               0,0405

Nadap Község Önkormányzata                         100                                               0,0405

Pázmánd Község Önkormányzata                    100                                               0,0405

Sukoró Község Önkormányzata                        100                                               0,0405

Martonvásár Város Önkormányzata                 100                                               0,0405

Zichyújfalu Község Önkormányzat                   100                                               0,0405

Vereb Község Önkormányzat                             100                                               0,0405

 

A Társaság a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIV. törvény – továbbiakban: Mötv. – 10. § (2) bekezdésében foglalt önként vállalt feladatként az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény – továbbiakban: Eütv. – 152. § (3) bekezdésében meghatározott járóbeteg szakellátást biztosítja.

A Magyarország 2024. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2023. évi LIII. törvény – továbbiakban: Tv. – 10-11. alcíme módosította a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény – továbbiakban: Ebtv. – és az Eütv. egyes rendelkezéseit.

A törvény érintett rendelkezései 2023. július 7.-napján léptek hatályba, melyek szerint a helyi önkormányzat által biztosított járóbeteg-szakellátás nyújtására az egészségbiztosítás keretében kizárólag költségvetési szervként működő egészségügyi intézménnyel köthető finanszírozási szerződés (Ebtv. 30. § (1a) és 82. § (19) - (20) bekezdés.).

A helyi önkormányzat járóbeteg szakellátást nyújtó egészségügyi intézményt az Eütv. 152. § (4) bekezdés értelmében kizárólag költségvetési szervként hozhat létre és működtethet.

Az Eütv. 244/K. § (1) bekezdés alapján a települési önkormányzat legkésőbb 2024. június 30.-napjáig köteles gondoskodni arról, hogy a tulajdonában álló gazdasági társasági formában működő járóbeteg-szakellátó egészségügyi intézmények költségvetési szervként működjenek tovább, ezáltal a Velencei-tavi Kistérségi Járóbeteg Szakellátó Közhasznú Nonprofit Kft. gazdasági társaságként a helyi önkormányzatok által biztosított járóbeteg-szakellátást 2024. június 30-napjáig biztosíthatja.

Fentiekre tekintettel a Társaság tagi önkormányzatai közigazgatási területén élő lakosok egészségügyi járóbeteg-szakellátásának biztosítása érdekében a Társaság által ellátott feladatok ellátására költségvetési szervet kell létrehozni.

A járóbeteg-szakellátás az Mötv. 13. § (1) bekezdése alapján nem tartozik a települési önkormányzatok kötelező közszolgáltatási feladatai körébe, azonban az önkormányzatok annak ellátását önként vállalt feladatként vállalhatják.

Az Mötv. 41. § (6) bekezdése alapján a képviselő-testület a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások ellátására – jogszabályban meghatározottak szerint – költségvetési szervet alapíthat. Az Mötv. 42. § 7) pontja értelmében a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozik az intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése.

 

A költségvetési szerv alapítására vonatkozó szabályokat az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény – továbbiakban: Áht. – 8. § (1) bekezdése határozza meg az önkormányzatok részére azzal, hogy a 8. § (2) bekezdése szerint az önkormányzat másik önkormányzattal közösen is alapíthat költségvetési szervet. Ezesetben az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XI.31.) Korm. rendelet 4. §-ában foglaltak alkalmazandó: az alapító önkormányzatok képviselő-testületeinek, mint alapító szerveknek megállapodást kell kötniük, amelynek tartalmaznia kell:

 

  1. az alapítás költségeinek forrását alapítók szerint,
  2. a folyamatos működtetés, üzemeltetés feltételeit, ezen belül az alapítók hozzájárulásának arányát, mértékét, éves megállapításának módját,
  3. az irányítási jogok gyakorlásának módját, esetleges megosztását, vagy valamely alapító szerv részére történő kizárólagos biztosítását,
  4. a közös működtetés megszűnésének, megszüntetésének szabályait és
  5. rendelkezést a jogszabályban foglalt egyéb kérdésekről.

 

Az Áht. 11/A. – 11/F. §-ában foglalt rendelkezések tartalmazzák az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok állami-, vagy önkormányzati feladatellátásának költségvetési szerv által történő átvételére vonatkozó alapvető törvényi szabályokat:

 

  • Az Áht. 11/A. § (2) bekezdése értelmében a helyi önkormányzat képviselő-testülete az önkormányzati feladat költségvetési szerv általi átvételéről és a társaság Áht. alapján történő megszüntetéséről önkormányzati rendelettel dönt.

 

  • Az Áht. 11/A. § (3) bekezdése szerint az önkormányzati rendeletben meg kell határozni:

 

  1. a társaságot cégneve, székhelye, cégjegyzék száma, főtevékenysége, adószáma feltüntetésével;
  2. azt a költségvetési szervet, amely az önkormányzati feladatot alaptevékenységként a továbbiakban ellátja, ideértve e célból az önkormányzati rendelet alapján, vagy azzal összhangban alapításra kerülő költségvetési szervet is (továbbiakban együtt: átvevő költségvetési szerv);
  3. azt a személyt, aki az Áht. 11/C. § (2) bekezdése szerinti esetben az önkormányzatot képviseli;
  4. azt a személyt, aki a szervezeti átalakítással, illetve az átadás-átvétellel összefüggő feladatok végrehajtásáért felelős (a továbbiakban: átvételi felelős);
  5. a feladat átvételének időpontját.

 

Az átvétel időpontjának, az önkormányzati rendelet kihirdetésének és hatálybalépésének a megállapításakor figyelemmel kell lenni az önkormányzati feladat átvételéhez, valamint a jogszabályokban meghatározottak teljesítéséhez szükséges időigényre.

A Társaság tulajdonosi jogait gyakorló tagi önkormányzatok képviselő-testületei mindegyikének fennáll az önkormányzati rendelet megalkotása iránti kötelezettsége, azonban az új költségvetési szerv alapításában azon önkormányzatok vesznek részt, akik azt a jövőre nézve is önként vállalt feladatként el kívánják látni. Az alapításban résztvevő Önkormányzatok közigazgatási területe az új alapítású intézmény alapító okirata 4.5. pontjában az intézmény működési területeként nyernek rögzítést, mely működési területre nézve az intézményt feladat-ellátási kötelezettség terheli s amennyiben szabad kapacitása lehetővé teszi, azesetben fogadhat más közigazgatási területről ellátottat.

 

A feladat átadás tervezett napja: 2024. június 14.

 

A tagi önkormányzatok képviselő-testületei döntéshozatalait megelőzően szükséges az Áht. 11/A. § (8) – (8a) bekezdése szerinti feltételek fennállásáról történő meggyőződés, mely rendelkezések szerint az Áht. 11/A. § - 11/F. §-ai szerinti eljárásrend szerint azon társaság megszüntetése kizárt, amely:

 

  • végelszámolás alatt áll, vagy vonatkozásában csődeljárás elrendeléséről szóló bírósági végzést közzétettek, vagy az ellene indított felszámolási eljárást jogerősen elrendelték;
  • egy évnél régebbe lejárt adó-, illeték-, vámfizetési- vagy társadalombiztosítási járulékfizetési kötelezettségének nem tett eleget, kivéve, ha annak megfizetésére halasztást kapott;
  • a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylettel rendelkezik.

 

A Nonprofit Kft. ügyvezetője benyújtotta a I. határozati javaslat 1. számú mellékletét képező azon nyilatkozatát, miszerint a Nonprofit Kft.-vel szemben az Áht. 11/A. § (8) – (8a) bekezdésében meghatározott kizáró okok nem állnak fenn.

A Velencei-tavi Kistérségi Járóbeteg Szakellátó Közhasznú Nonprofit Kft. taggyűlése 2024. április 12.-napján tartott ülésén megtárgyalta és véleményezte az előterjesztést, a kialakított vélemények és javaslatok birtokában készült a Tisztelt Képviselő-testület részére jelen tartalmú előterjesztés.

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására, a Nonprofit Kft. ügyvezetőjének Áht. 11/A. § (8) – (8a) bekezdése szerinti nyilatkozatának tudomásul vételét tartalmazó határozati javaslat elfogadására, az önkormányzati rendelet megalkotására az előterjesztés 1. számú mellékletében foglalt tartalommal. Az előterjesztés 2. számú melléklete az önkormányzati rendelethez tartozó általános indokolás, 3. számú melléklete a hatásvizsgálati lap, 4. számú melléklete pedig a lebonyolításra vonatkozó ütemterv.

 

 

I. határozati javaslat

 

a Velencei-tavi Kistérségi Járóbeteg Szakellátó Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetőjének a Társaság Áht. szerinti megszüntetésével kapcsolatos nyilatkozatának tudomásul vételéről.

 

 

 

 

NYILATKOZAT

az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 11/A. § - 11/F. §-ok alkalmazását kizáró körülmények hiányáról.

 

Dr. Egyed Péter, mint a Velencei-tavi Kistérségi Járóbeteg Szakellátó Közhasznú Nonprofit Kft. – székhelye: 2481 Velence, Balatoni út 65. fsz. 1., cégjegyzék száma: 07-09-015167, adószáma: 14458853-1-07, továbbiakban Nonprofit Kft. – önálló cégjegyzésre jogosult ügyvezetője az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény – továbbiakban: Áht. - 11/A. § (8) – (8a) bekezdésében foglaltak alapján

 

kijelentem,

 

hogy a Nonprofit Kft. végelszámolás alatt nem áll; a Nonprofit Kft. vonatkozásában csődeljárás elrendeléséről szóló bírósági végzés nincs közzé téve; a Szakrendelő ellen felszámolási eljárás nem indult; a Szakrendelőnek egy évnél régebben lejárt adó-, illeték-, vámfizetési- vagy társadalombiztosítási járulékfizetési kötelezettsége nincs; valamint a Nonprofit Kft. a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylettel nem rendelkezik.

 

Velence, 2024. április 8.

 

 

                                                                                    Dr. Egyed Péter

                                                                                         ügyvezető

 

 

 

 

Előterjesztés 1. számú melléklete

 

 

 

a Velencei-tavi Kistérségi Járóbeteg Szakellátó Közhasznú Nonprofit Kft. által ellátott feladatok önkormányzati költségvetési szerv általi átvételéről és a társaság megszüntetéséről.

 

… Önkormányzatának Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 11/A. § (2) és (3) bekezdésében és 109. § (6a) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 152. § (3) és (4) bekezdésében meghatározott és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. §

(1) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 11/A. § - 11/F. §-ában foglaltak alapján … Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) a Velencei-tavi Kistérségi Járóbeteg Szakellátó Közhasznú Nonprofit Kft. (a továbbiakban: Nonprofit Kft.) – székhelye: 2481 Velence, Balatoni út 65. fsz. 1., nyilvántartó bíróság: Székesfehérvári Törvényszék Cégbírósága, cégjegyzék száma: 07-09-015167, adószáma: 14458853-1-07, főtevékenysége: 8621’08, TEÁOR: általános járóbeteg-ellátás, képviseli: Dr. Egyed Péter ügyvezető, – által az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 89. §-ában meghatározott feladatkörében az általános járóbeteg ellátáshoz kapcsolódó feladatokat 2024. június 14.-napjától az újonnan alapításra kerülő Velencei Szakorvosi Rendelőintézet megnevezésű költségvetési szerv (a továbbiakban: átvevő költségvetési szerv) veszi át.

(2) A Nonprofit Kft. törzstőkéje 246.635 eFt, melyből az Önkormányzat törzsbetétje 245.835 eFt, az üzletrésze mértéke ezáltal 99,7162%. Kápolnásnyék Község Önkormányzata, Nadap Község Önkormányzata, Pázmánd Község Önkormányzata, Sukoró Község Önkormányzata, Martonvásár Város Önkormányzata Önkormányzata, Zichyújfalu Község Önkormányzat és Vereb Község Önkormányzat törzsbetétjei összege önkormányzatonként 100 eFt, üzletrészeik mértéke ezáltal 0,0405%, együttesen: 0,2835%.

(3) A társaság 100%-os mértékű önkormányzati tulajdonban áll, tulajdonosi joggyakorlói a tagi önkormányzatok (a továbbiakban személyenként: tulajdonosi joggyakorló), akik ezen jogosultságukat üzletrészeik %-os mértékében gyakorolják.

2. §

A Nonprofit Kft.-t az Önkormányzat, mint tulajdonosi joggyakorló 2024. június 14.-napjával megszünteti.

3. §

(1) Az Áht. 11/C. § (2) bekezdése szerinti esetben az önkormányzatot a Polgármester képviseli.

(2) Az Áht. 11/A. § (3) bekezdés d) pontja szerint a szervezeti átalakítással, az átadás-átvétellel összefüggő feladatok végrehajtásáért felelős (átvételi felelős) Velence Város Önkormányzata Polgármestere, vagy az általa kijelölt személy.

 

4. §

A Nonprofit Kft. feladatátvétel napját megelőző kettő hónapja után járó Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő finanszírozási díja már az átvevő költségvetési szervet illeti meg.

5. §

(1) Az Áht. 11/B. § (2) bekezdésének értelmében a feladat átvételének időpontjában a Nonprofit Kft. tulajdonában álló vagyon a törvény erejénél fogva ingyenesen az Önkormányzatra száll. Mivel a Nonprofit Kft.-ben az 1. § (2) bekezdése szerint nem csak az Önkormányzat a tulajdonos, a vagyonátszállás a többi tulajdonosi joggyakorló önkormányzatot is érinti.

(2) A törvény erejénél fogva az egyes tulajdonosi joggyakorló önkormányzatokra átszálló ingatlanvagyon tulajdoni hányadainak mértéke megegyezik az átvétel időpontját megelőző napon a Nonprofit Kft. hatályos társasági szerződésében megállapított üzletrészeik %-os arányaival.

6. §

Ez a rendelet 2024. május 1-jén lép hatályba.

 

 

Előterjesztés 2. számú melléklete

 

INDOKOLÁS

Általános indokolás

 

Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 152. § (4) bekezdése alapján a helyi önkormányzat járóbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi intézményt kizárólag költségvetési szervként hozhat létre és működtethet.

A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXIII. törvény 30. § (1a) bekezdése értelmében törvény eltérő rendelkezése hiányában a helyi önkormányzat által biztosított járóbeteg-szakellátás nyújtására az egészségbiztosítás keretében csak költségvetési szervként működő egészségügyi intézménnyel köthető finanszírozási szerződés 2024. június 30.-napjától.

A Velencei-tavi Kistérségi Járóbeteg Szakellátó Közhasznú Nonprofit Kft. valamennyi tagi önkormányzata a járóbeteg-szakellátás további biztosítása érdekében az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény – továbbiakban: Áht. – alapján az önkormányzati feladatellátás költségvetési szerv által történő átvételéről - melynek legkésőbbi időpontja 2024. június 30.-napja - már korábbi határozataikban döntöttek.

 

Az Áht. 11/A. § (2) bekezdés értelmében a helyi önkormányzat képviselő-testülete az önkormányzati feladat költségvetési szerv általi átvételéről és a Társaság Áht. alapján történő megszüntetéséről önkormányzati rendelettel dönt.

 

Részletes indokolás

 

Az 1. §-hoz

Az Áht. 11/A. § (3) bekezdés a) és b) pontja alapján rendelkezik a megszűnő társaságról cégneve, székhelye, cégjegyzékszáma, főtevékenysége, adószáma feltüntetésével és arról az alapításra kerülő költségvetési szervről, amely az önkormányzati feladatot alaptevékenységként a továbbiakban ellátja, valamint a feladat átvételének időpontjáról.

 

A 2. §-hoz

Az önkormányzati feladatok átadó gazdasági társaság megszüntetéséről rendelkezik az Áht. 11/A. § (3) bekezdés e) pontjában foglaltak szerinti feladat átvétel időpontjának meghatározásával.

 

A 3. §-hoz

Az Áht. 11/A. § (3) bekezdés c) és d) pontja alapján rendelkezik arról a személyről, aki a tagsági, részesedési viszonyok, valamint az adósságot keletkeztető ügyletek tekintetében az önkormányzatot képviseli, továbbá a szervezeti átalakítással, az átadás-átvétellel összefüggő feladatok végrehajtásáért felelős személyről.

 

A 4. §-hoz

A NEAK részéről a járóbeteg szakellátáshoz kapcsolódó finanszírozás két hónappal utófinanszírozott, a NEAK tájékoztatása szerint az Áht. 11/C. § (2) bekezdése alapján az önkormányzati rendeletben szükséges rendelkezni arról, hogy az átadó intézmény feladatátvételt megelőző 2 hónapja után járó finanszírozási díja már az átvevő költségvetési szervet illeti meg.

 

Az 5. §-hoz

Az Áht. 11/B. § a társaság tulajdonában álló vagyon törvény erejénél fogva ingyenesen önkormányzatra történő átszállásáról rendelkezik, mely tekintetében a több önkormányzat tulajdonába történő átszállásról a társasági vagyoni részesedés meghatározásával szükséges rendelkezni.

 

A 6. §-hoz

A rendelet hatálybalépéséről rendelkezik.

 

 

Előterjesztés 3. számú melléklet

 

 

HATÁSVIZSGÁLATI LAP

 

… Önkormányzata Képviselő-testületének a Velencei-tavi Kistérségi Járóbeteg Szakellátó Közhasznú Nonprofit Kft. megszüntetéséről és az önkormányzati feladat-ellátásának önkormányzati költségvetési szerv által történő átvételéről szóló …./2024. (IV….) önkormányzati rendeletéhez.

 

 

1. Társadalmi hatások

 

2. Gazdasági, költségvetési hatások

 

Velencei-tavi Kistérségi Járóbeteg Szakellátó Közhasznú Nonprofit Kft. önkormányzati feladatainak átvételével, az új önkormányzati költségvetési szerv közös alapításában résztvevő önkormányzatok 2024. évi költségvetésének módosítása szükséges a pénzügyi fedezet biztosításával. Az irányító szervként kijelölt önkormányzat 2024. évi költségvetésébe az új önkormányzati költségvetési szerv 2024. évi költségvetése beépül.

 

3. Környezeti hatások

A rendeletben foglaltaknak környezeti következményei nincsenek.

 

4. Egészségügyi követelmények.

A rendeletben foglaltak végrehajtásának egészségügyi követelményei nincsenek.

 

5. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A rendeletben foglaltak a tagi önkormányzatok, s az új költségvetési szerv közös alapításában résztvevő önkormányzatok, valamint a Velencei-tavi Kistérségi Járóbeteg Szakellátó Közhasznú Nonprofit Kft. részére is további adminisztratív terheket keletkeztet.

 

6. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti és pénzügyi feltételek

A személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételei biztosítottak.

 

Előterjesztés 4. számú melléklete

 

 

ÜTEMTERV

a Velencei-tavi Kistérségi Járóbeteg Szakellátó Közhasznú Nonprofit Kft. által ellátott feladat önkormányzati költségvetési szerv részére átadására s a Kft. megszüntetésére

 

Belső felhasználásra

 

 


2024.04.29.


 


A Velencei-tavi Kistérségi Járóbeteg Szakellátó Közhasznú Nonprofit Kft. pályázati visszafizetési kötelezettségeinek adósságrendezése


 

Mint ismert, a Szakorvosi Rendelőintézet 2018-2021 között futó pályázatainak nem megfelelő kezelése és hanyag gazdálkodása miatt a Szakrendelőt 3 különböző pályázatból összesen 89.389.504 Ft összegű kamatokkal növelt visszafizetés terhelte. Mivel a tartozásra napi kamat adódott, ezért a jelzett összeg a 2024.03.14-i állapotot mutatja.

Ezen tartozás valójában 129.243.099 Ft-ra rúgott volna, azonban hatékony tárgyalásaimnak köszönhetően a pályázatokat kezelő minisztérium állami forrás terhére 39.853.595 Ft-ot elszámolhatónak tartott, melyet a Szakrendelő új projektvezetése sikeresen alátámasztott, így ezen összeggel csökkentve került megállapításra a tartozás összege, mely azonban még így is óriási terhet jelentett a Szakrendelő és a tulajdonos önkormányzatok, de leginkább Velence Város önkormányzatának költségvetésére nézve, ugyanis a Taggyűlési döntések értelmében Velence Város a teljes tartozás 50 %-át vállalta, továbbá a tagi önkormányzatok által hozott határozatok értelmében az általuk befizetésre elkülönített és a fennmaradó összeg különbségét is felvállalja a Szakrendelő megmentése érdekében. Itt említeném meg, hogy a napi kamatteher révén a követelés állandóan nőtt, ezért a mielőbbi visszafizetés érdekében 2024.03.14-i időpontra kértük a pontos összeg megállapítását a tartozást követelő minisztériumtól. Az önkormányzati határozatok alapján megállapított támogatási összegek fluktuációja miatt a teljes visszafizetendő összeg az utolsó napon sem állt még rendelkezésre, ezért döntésem alapján a Szakrendelő saját költségvetésének terhére megelőlegezte a hiányzó 3.257.461 Ft befizetését annak érdekében, hogy a teljes tartozás mielőbb kiegyenlítésre kerülhessen.

 

A Nonprofit Kft. teljes, 89.389.504 Ft-os tartozása az alábbi tételekből állt össze:

 

1.  EFOP-1.8.2-17-2017-00049 azonosító számú pályázat (Az alapellátás és népegészségügy rendszerének átfogó fejlesztése, röviden Praxis-pályázat)

 

A projekt fizikai befejezése 2021.01.31-én megtörtént. A záró elszámolást a 90 napos határidő helyett csak közel másfél évvel később, 2022.05.22-én nyújtotta be a Szakrendelő, melyre szabálytalansági eljárást indított a pályázatot kiíró Emberi Erőforrások Minisztériuma (jelenleg Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium). A záró elszámoláshoz 3 hiánypótlást kért a minisztérium, melyekre az akkori projektvezetés nem megfelelően reagált. A Támogató levelét 2023. április 12-én vettük át tértivevényes formában, melyben a Támogatási Szerződéstől elállt, és felszólította a Velencei-tavi Kistérségi Járóbeteg Szakellátó Közhasznú Nonprofit Kft-t a teljes addig kifizetett összeg, 99.823.874 Ft visszafizetésére, melyre 3181 Ft napi kamat adódott.

 

A Velencei Szakrendelő új ügyvezető igazgatója (dr. Egyed Péter) és projektvezetése ezen tartozás tudomására jutását követően személyes megbeszélést kezdeményezett dr. Nemcsok Dénes Helyettes Államtitkárral, akinek javaslatára egy kérelmet nyújtottunk be dr. Ágostházy Szabolcs Államtitkár Úr részére, melyet elfogadtak, így a fenti összegből állami forrás terhére 39.853.595 Ft + a rá eső kamatok elszámolhatóvá váltak.

 

Ezen fennmaradó összeg, vagyis 60.614.221 Ft szerepelt a NAV által 2024. január 8. napján kelt és küldött fizetési felszólításában.

 

2. Az EFOP-1.8.19-17-2017-00021 azonosító számú pályázat (Egészségfejlesztés a Velencei-tó környékén) keretében összesen 70.279.630 Ft támogatást hívott le a Nonprofit Kft, ugyanakkor az összesen 11 elszámolás és hiánypótlásainak benyújtása során sem sikerült elszámolni maradéktalanul a támogatási összeggel, így ezen projektből összesen 10.549.296 Ft, kamatokkal növelt visszafizetési kötelezettség keletkezett, melyről szóló elektronikus értesítőt 2023. október 10-én kelt levélben vettünk kézhez ugyanezen napon. Az említett összeghez napi 333 Ft ügyleti és késedelmi kamat adódott a tartozás rendezéséig. A pályázatot kezelő szerv szintén az Emberi Erőforrások Minisztériuma volt, jelenleg Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium.

 

3.  A 2. pontban említett projekt fenntartási időszakában és azt követően felmerült, a projektben kialakított Egészségfejlesztési Iroda működési költségeinek fedezetére a Belügyminisztérium nyújt évenkénti állami támogatást az Országos Kórházi Főigazgatóságon (OKFŐ) keresztül. Ezen összeg a 2021. évben 24.840.600 Ft volt, 2022-ben és 2023-ban pedig évi 25.200.000 Ft volt. A 2021. évben kapott 24.840.600 Ft-os támogatási összeggel a Nonprofit Kft. akkori vezetése nem tudott maradéktalanul elszámolni, ezért 17.989.381 Ft-os visszafizetési kötelezettségünk keletkezett, melyet az Országos Kórházi Főigazgatóság a 2023. június 22-én kelt levelében közölt a Nonprofit Kft-vel.

Ezen összegre vonatkozóan az OKFŐ-vel kötött részletfizetési megállapodás értelmében 2024. július 15. napjáig havonta 1.499.160 Ft befizetését kellett teljesítenie a Nonprofit Kft-nek, melyből 8 havi részletet, 11.993.280 Ft-ot teljesítettünk, mielőtt a fennmaradó összeget elutaltuk.

 

A tulajdonos önkormányzatok közül sajnálatos módon nem mindenki volt partner a tartozás rendezésében, nem érezték a felelősséget a tartozás kialakulásában, kockáztatva ezzel szűkebb értelemben véve az irányításuk alatt álló település lakosainak, tágabb értelemben véve pedig a teljes Velencei-tó környéki lakosság, közel 35.000 ember egészségügyi ellátásának biztosítását.

 

 A pályázati visszafizetési kötelezettséghez nyújtott önkormányzati támogatások


Önkormányzat A taggyűlési döntések értelmében rá eső összeg Támogatási összeg Határozat száma Megjegyzés
Velence   5.996.640 Ft 381/2023 (XI.30.) Működési támogatási összeg: 24.103.269 Ft (ebből rezsitámogatás: 18.106.629 Ft)
Velence 44.539.302 Ft 63.000.000 Ft 57/2024. (II.29.)  
Kápolnásnyék 10.869.133 Ft 7.517.639 Ft 36/2024. (III.12.)  
Sukoró 5.431.942 Ft 3.607.683 Ft 19/2024. (II.13.)  
Pázmánd 6.161.449 Ft 3.000.000 Ft 33/2024. (II.16.)  
Nadap 2.010.081 Ft 2.010.081 Ft 37/2024. (III.12.)  
Zichyújfalu 2.456.183 Ft 1.000.000 Ft 13/2024. (II.15.)  
Vereb 2.188.522 Ft - 4/2024. (I.17.)  
Martonvásár 15.421.992 Ft - 11/2024. (I.23.)  
ÖSSZESEN   86.132.043 Ft  

Mindösszesen (időközbeni kamatokkal):

89.389.504 Ft

Fennmaradó   3.257.461 Ft Szakrendelő ügyvezető igazgatójának döntése Velence Város Önkormányzata későbbi testületi ülésen dönt ezen támogatási összeg megítéléséről a Nonprofit Kft. részére.
MINDÖSSZESEN   89.389.504 Ft  

Mindösszesen (időközbeni kamatokkal):

89.389.504 Ft

 

Az alábbi linkekre kattintva Tessely Zoltán országgyűlési képviselő úrnak, valamint Dr. Molnár Krisztián megyei elnök úrnak küldött leveleimet olvashatják, melyekre válasz és bármilyen megoldási javaslat sajnálatos módon nem érkezett a Szakrendelő tartozásainak rendezésére vonatkozóan:

 

 

Tessely Zoltán Országgyűlési Képviselő Úrnak írt levelek

Dr. Molnár Krisztián Vármegyei Elnök Úrnak írt levél

 

 

 

Örömömre szolgál, hogy 2024.03.14-én a teljes 89.389.504 Ft-os tartozást minden érintett szervezet felé kifizette a Szakrendelő, melyekhez a fenti táblázatban látható összegekkel járultak hozzá az önkormányzatok a 2024. évi költségvetésük terhére, továbbá köszönetemet fejezem ki a Velence Gyógyszertár Kft. részére, aminek képviseletében Dr. Patonai Kata főgyógyszerész asszony partner volt a Szakrendelőt érintő adósság rendezésében.

 

A Szakrendelő ezzel minden fennálló tartozását tisztázta és megmenekült a NAV végrehajtás alól, így a magas színvonalú egészségügyi ellátás a működési támogatást nyújtó önkormányzatoknak köszönhetően tovább folytatódhat. A Szakrendelő összes dolgozója köszönetét fejezi ki minden érintett önkormányzatnak, aki a költségvetése terhére anyagi segítséget nyújtott ahhoz, hogy a Rendelőintézet ebből a kilátástalannak tűnő helyzetből talpra álljon.

                                                          

 

Tisztelettel:

Dr. Egyed Péter

igazgató