A magyar lakosság egészségi állapota jelenleg elmarad a Magyarország társadalmi-gazdasági fejlettsége alapján elvárható szinttől. A daganatos, valamint szív- és érrendszeri betegségek mellett a mentális megbetegedések előfordulása is nagyarányú, mely tényezők összességében nagy betegségterhet jelentenek az ország számára. A felsorolt betegségek jelentős hányada vezethető vissza a helytelen életmódra, ezért a lakosság egészségmagatartásában jelentős javulást kell elérni, és ehhez biztosítani szükséges a megfelelő fizikai-, társadalmi-, gazdasági- és jogi környezetet. A háziorvosok jelentős része 60 év feletti (38%), a 40 év alatti orvosok aránya rendkívül alacsony (17%), a betöltetlen praxisok számának emelkedésével összevetve szakemberhiány jellemzi a területet.
A lakosság egészségtudatos magatartásának kialakítása és a betegségek, valamint az egészségkockázatok korai felismerésének érdekében fontos, hogy az alapellátás szerves részévé tegyük a népegészségügyi, preventív célú szolgáltatásokat is. A praxisközösségek, melyek területenként jelenthetnek háziorvosi, házi gyermekorvosi és vegyes praxisközösségeket, összekapcsolva a védőnői hálózattal népegészségügyi, prevenciós feladatokat ellátva csökkenthetik a betegbeáramlást a rendszerbe, valamint növelik a terápiás együttműködés szintjét.
A praxisok által nyújtott preventív szolgáltatások kibővítésével, a praxisok együttműködésének fejlesztésével bővül a lakosság által igénybe vehető preventív, személyre szabott szolgáltatások köre, ami elősegíti az egészség megőrzését és csökkenti a krónikus népegészségügyi megbetegedések kialakulásának a kockázatait.
Jelen pályázat megvalósítandó feladatai az alábbiak voltak:
1. Praxisközösségi működés koordinációs feladatainak ellátása, ami a szakmai feladatokon túl magában foglalja a praxisközösség tagjainak rendszeres találkozóit, és ezek dokumentálását;
2. Ellátási rend kidolgozása a praxisközösségi működésen belül;
3. Többletszolgáltatások nyújtásának szabályozása;
4. Lakossági egészség-állapot és szükségletfelmérés a praxisközösség által ellátott lakosság körében;
5. Praxisközösségre vonatkozó fejlesztési és működési terv elkészítése;
6. Rendszeres együttműködés a járáson belül található szereplőkkel (pl. járóbeteg-szakellátók, egészségfejlesztési irodák)
7. A praxisközösségi dolgozók praxisközösségi tevékenységéhez kapcsolódó képzési programokon való részvétele
A fenti pályázaton a Szakorvosi Rendelőintézet akkori vezetése 109.460.714 Ft támogatást nyert el. A projekt megvalósításának kezdete 2018.06.01. napja volt, a fizikai befejezése pedig - a Covid-járvány miatt bevezetett korlátozások okán többször meghosszbabítva - 2021.01.31. A záró elszámolást a szabályok szerint 90 napon belül, azaz 2021.04.30-ig köteles volt benyújtani az akkori projektmenedzser.
Az említett támogatási összeg többek között 62.280.000 Ft-os bértámogatást is tartalmazott, mely a háziorvosok, asszisztenseik, védőnők, gyógytornász stb. részére került kifizetésre, továbbá 8.350.000 Ft a projektmenedzsmentért felelős NOVIS Bt. részére. A projektmenedzsment és a Szakrendelő vezetése mindennek ellenére nem tartotta kezében a projekt alakulását és folyamatosan nem tartotta be a Támogató által előírt határidőket.
Ebből adódóan a pályázatból elnyert 109.460.714 Ft-os támogatási összegből mindössze 63.000.000 Ft-ot előlegként, valamint 33.719.000 Ft-ot a felmerült költségek vonatkozásában igényelt meg a Szakrendelő, azaz összesen 96.719.000 Ft- került folyósításra a Rendelőintézet részére. Ezen összegből a projektmenedzsmentnek mindösszesen 33.789 Ft-tal (!!!) sikerült elszámolnia. A benyújtott elszámolások döntő többsége elutasításra került, valamint többször szabálytalansági eljárás indult a Szakrendelő ellen a nem megfelelő projektmegvalósítás, valamint a dokumentálás hiánya miatt. Ezen okok közé tartozott az is, hogy a záró elszámolást a 2021.04.30-i határidő helyett csak közel másfél évvel később, 2022.05.22-én nyújtotta be a Szakrendelő. A záró elszámoláshoz 3 hiánypótlást kért a minisztérium, melyekre az akkori projektvezetés nem reagált.
Az utolsó szabálytalansági eljárás keretében a Támogató 2022. novemberében helyszíni ellenőrzést tartott, ahol közel 20 oldalas jegyzőkönyv készült a hiányosságokról, melyeket 5 napon belül pótolni kellett volna. A vezető asszisztens és a projektmenedzser dolgozott a dokumentációkon, azonban a pályázati felületre végül nem kerültek feltöltésre a megadott határidőn belül, ugyanis ilyen volumenű anyagot képtelenség volt ezen idő alatt, több évre visszamenőlegesen, utólag abszolválni. Ennek eredményeként a Miniszterelnökség elállt a támogatási szerződésünktől és kamatostul visszakövetelte a teljes addig kifizetett támogatási összeget, azaz 99.823.874 Ft-ot.
Hatékony tárgyalásaimnak köszönhetően a Velencei Szakrendelő új ügyvezető igazgatójaként az új projektmenedzserrel közösen állami forrás terhére kérelmet nyújtottunk be dr. Ágostházy Szabolcs Államtitkár Úr részére, melyet elfogadtak, így a fenti összegből 39.853.595 Ft + a rá eső kamatok elszámolhatóvá váltak.
Tisztelettel,
Dr. Egyed Péter